Pintura negra d’El Sistema

per Quico Gil Aixendri

Gomorra, de Roberto Saviano, com un dels llibres essencials per comprendre el funcionament del crim organitzat contemporani

Explicar veritats és un negoci complicat i perillós, i ho podeu preguntar a Roberto Saviano desprès de publicar Gomorra (2005). El reporterisme independent apareix quan els mitjans o la política no solucionen problemes arrelats a la societat, com l’acció criminal de la Camorra, l’organització mafiosa amb més cadàvers al currículum (prop de quatre mil assassinats registrats des dels anys 70). Saviano, nascut el 1979 com a jove filòsof o periodista, no podia quedar-se de braços plegats i va decidir explicar la màfia des de dins, evocant el periodisme gonzo del què autors com Hunter Thompson foren pioners dècades enrere.

L’italià t’atrapa des de les primeres paraules del llibre amb la descripció del port de Nàpols, importantíssim moll ple de mercaderia il·legal controlada per la màfia que va arribant. A través d’un llenguatge poètic i evocador descobrim la universal influència de clans com la Camorra o Cosa Nostra a l’economia estatal i global, ja que el port de Nàpols, controlat en bona part per aquestes organitzacions, és un dels ports comercials més rellevants del món occidental, sobretot per la importació asiàtica. Un port per on tot passa, i que per l’autor suposa ‘’una ferida. Ampla’’.

Parlem en certa mesura d’un llibre que deconstrueix la nostra visió de la globalització, mostrant com aquesta pot pervertir-se trastocant les estructures de la societat en favor d’individus que només busquen el màxim marge de benefici personal a curt termini. Aquesta jerarquia de poder es manté amb la violència d’objectes com l’AK-47, l’arma assassina per excel·lència de la història contemporània i un gran igualador degut a la seva facilitat d’ús. Hi ha qui diu que la culpa no és de qui dissenya l’arma sinó de qui pren el gatell, però a diferència d’Einstein i la bomba atòmica, Mijáil Kaláshnikov comprenia perfectament l’ús que es dóna a un fusell automàtic.

Saviano observa aquesta realitat diàriament al seu entorn d’ençà que era petit i entén que molts dels joves que entren a la societat dels clans ho fan perquè no tenen altra sortida -i on qui s’hi oposava desapareixia com Don Peppino Diana-. El resultat és una narració propera i personal, sense judicis de moral que caiguin al parany de l’objectivisme. Així és com coneixem personatges com Xian, jove xinés ficat a la Camorra, o en Pikachu, apodat així per ser ros, baixet i grassonet però que a més de jugar a Pokémon i ser el millor jugador del seu pis compartit havia vist molta mort amb només catorze anys. Amb històries com aquestes s’ha format una joventut a diverses zones d’itàlia que en lloc de compartir pis mentre van a la universitat ho fan mentre fan diversos negocis amb la màfia -tot i que Saviano diu que els millors mafiosos sí poden estudiar-.

El món de la màfia ha estat retratat o caricaturitzat per la cultura popular i especialment pel cinema, amb personatges com el d’Al Pacino a ‘El precio del poder’, el de Marlon Brando a ‘El padrino’ -a qui alguns capos imiten avançant la barbeta com Brando, o el d’Uma Thurman a ‘Kill Bill’ amb la icònica jaqueta groga de motorista. De fet, la designació de padrino no era comú a la màfia italiana abans que Coppola popularitzés el terme amb la pel·lícula. Ficció i realitat es retroalimenten.

La màfia té arrels al poder i la política de molts països (per exemple per a Catalunya i Espanya suposa una greu amenaça) i s’ha de lluitar per mostrar-ne els crims públicament. Però retratar aquesta realitat no és fàcil ni gratuït. D’ençà de la publicació de Gomorra, Roberto Saviano és home buscat internacionalment, fins el punt en què ha de canviar de ciutat cada pocs dies i protegir-se a ambaixades per evitar que l’assassinin. Com ell ho posa a les darreres pàgines del llibre: ‘’Tinc els peus dins el pantà.’’ És la nostra feina com a ciutadans, tal com proclama el Dr. Jacoby a la darrera i brillant temporada de Twin Peaks, que agafem una pala per cavar terra i fang i ajudar persones com Saviano.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s