Tetris al Mercadona

per Martí de la Malla

Sobre la performativitat indiscutible de la cita obligada setmanal.

WhatsApp Image 2018-05-05 at 19.51.07
Entrada al Mercadona pel carrer Calàbria

El dissabte, malgrat ser no lectiu, acostuma a ser un dia de molta feina. Solem aprofitar el primer matí del cap de setmana per anar a comprar allò que menjarem durant els propers dies. Fruites, verdures, ous, làctics, salses, can, peix, congelats, menjar preparat, coses per picar, begudes… Però també allò necessari per a la higiene personal, neteja de la llar i, en cas de tenir-ne, cuidats de mascotes. Productes fungibles que contínuament hem d’anar reposant.

Més enllà de la rutina, l’acte de ‘fer la compra’ ha esdevingut, a conseqüència de la necessitat dels comerços per atraure clients regulars/fidels, una experiència estètica-performativa. Una experiència rutinària que, sens dubte, contribueix a forjar la nostra personalitat, l’imaginari del món que ens envolta, en la qual el roll de gènere juga (malauradament) un paper molt important, en què hi invertim molts esforços, temps i diners.

“Per sort” per a nosaltres, el supermercat ha esdevingut un espai que concentra tots aquests productes i que, d’entrada, ens permeten concentrar aquesta tasca i estalviar temps.

A l’actualitat, potser a causa de la mal anomenada crisi econòmica de la que encara avui patim les conseqüències, parlar de supermercats a Espanya vol dir parlar de Mercadona. La més gran cadena de supermercats de l’Estat, amb 1.626 tendes, i que dona cobertura anual a més de 5,2 milions de llars l’any. El secret d’aquest èxit rotund: saber aprofitar la situació econòmica, basant el seu comerç en les marques blanques i, en molts casos, explotant al màxim els productors exclusius per aquesta macroempresa, amb una baixada de preus difícil d’assumir.

Però, entrem a un Mercadona.

És dissabte al matí al carrer Calàbria 129, a Barcelona. Aquí hi ha un Mercadona que ocupa la meitat d’una planta baixa sencera d’una mançana de cases de l’Eixample. És un espai amb la majoria de parets taronges, sostre de conglomerat blanc de poca alçada, sense finestres. Una porta dona al mateix carrer Calàbria, i disposa d’una segona sortida pel carrer Rocafort, just al carrer paral·lel.

L’espai està distribuït per seccions: zones de carn, de begudes i de vins, de ‘marranades’ industrials, de productes frescos (fruita i verdura), de peix i marisc, la zona de forn, de congelats, de productes cosmètics i d’higiene, de neteja de la llar, …

Cada secció està clarament diferenciada, tant pel color com per la senyalètica, amb noms ben diferenciats i icones que tenim més que incorporats.

Pel que fa a la distribució d’aquestes seccions, les zones més perifèriques les ocupen les begudes, la neteja i els cosmètics. A una zona més arraconada hi trobem el menjar de les mascotes, el paper de cuina i de vàter, fruits secs i cereals,… La zona més cèntrica l’ocupa la fruita i la verdura, les neveres i la carn. Entre aquest nucli i la zona perifèrica hi trobem els congeladors, les salses, els “complements”, els congelats…

El forn està al costat de les caixes, i de la mateixa manera que amb les fruites i les verdures (que selecciones i posteriorment peses a una de les seves balances) disposa de bosses de plàstic i safates per a preparar-te un combinat de les pastes que més t’agradin. La peixateria queda al fons, a mà esquerra entrant des de Calàbria, a la vora de la secció de neteja. Fa relativament poc han incorporat una nevera just al costat on hi ha una abundant oferta de sushi ja preparat i llest per menjar.

Però aquesta descripció pot semblar massa ordenada, sobretot considerant el caos que s’hi viu un cop ets a dins. Malgrat tot està clarament diferenciat, els passadissos són estrets, els carros metàl·lics xoquen entre ells i costa seguir un recorregut concret. Amb l’agreujant de la meva indecisió, els meus recorreguts per aquest espai acaben esdevenint gairebé una deriva. Per aquest motiu, tendeixo a abandonar el carro a un dels pocs espais morts del supermercat, ja sigui entre la barana de la rampa en direcció a caixa i una de les neveres, o a una cantonada de la zona de begudes.

Amb tot, l’ambient està carregat de gent, d’urgència i de pragmatisme. No hi ha espais per al “no saber”. Tot té el seu lloc, el lloc de sempre, on si no hi és, és que no n’hi ha.

Al soroll metàl·lic dels carros s’hi suma la constant, quasi pulsació cardíaca, de la caixa de facturació: pip, pip, pip, pippip…, pip, pip. La gent no parla. De tant en tant, una música despreocupada ens recorda on som: “Mercadoona, Mercadona”, i a continuació es recita l’oferta del dia. La megafonia també crida, de vegades, algun/a treballador/a: “Juan, acuda a caja 5”. Amb tot, un fluxe constant de gent, productes i diners. Els passadissos només s’aturen quan ha de passar un treballador arrossegant una transpaleta groga (aquesta mena de toros grocs manuals que serveixen per transportar els palès).

La llum artificial, general i gens focal, il·lumina de manera global tot l’espai. Tot queda neutralment il·luminat, sense qui hi hagi punts d’especial atenció.

Els treballadors vesteixen camises de ratlles verdes i taronges, pantalons foscos i tots porten una targeta al pit amb el seu nom. Això em permet identificar al Juan, de la ‘caja 5’, per exemple. També n’hi ha que van disfressats amb impermeables blancs (a la peixateria) o amb davantals taronges (a la zona càrnica).

Finalment, la zona de caixes. Malgrat que n’hi ha moltes en fila, no és estrany contribuir a generar llargues cues de gent que esperen impacients a què els toqui el torn. No obstant, el pitjor no és esperar. Estareu d’acord amb mi que, en el moment en què et toca jugar al tetris amb la teva compra sobre la cinta transportadora de la caixa. Per sort, tot s’acaba quan introdueixes la targeta al lector i marques el codi de quatre dígits.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s