Com es fa una ciutat feminista?

per Laia Masnou Artigas

Visibilització d’iniciatives basades en les dones i en les ciutats d’arreu

El dijous 1 de març a les 19h el grup Hemisfèria va organitzar una presentació al Col·legi de Periodistes de Catalunya. L’esdeveniment, “Repensant els espais urbans en clau feminista”, s’estructurava a partir de dues ponències. La de Maribel Izcue, redactora en cap de la revista internacional 5W; i la d’una experta en urbanisme feminista, Sara Ortiz, del col.lectiu Punt 6 de Barcelona. La periodista mostrava diversos articles que narraven experiències de dones i trans i també lluites col.lectives per a millorar els espais públics quotidians. Posteriorment, l’arquitecta ens plantejava que les ciutats i els models d’habitatge han sigut concebuts per i per a un home blanc sense criatures i amb cap problema de mobilitat; i que, en conseqüència, l’objectiu de la seva cooperativa de treball és contribuir a “una ciutat de les cures” on les tasques reproductives siguin la prioritat (per exemple, amb més parcs i àrees de descans o amb lavabos públics).

Seguidament, es presentava el propi grup organitzador i el motiu de de la seva creació: el de visibilitzar mitjançant reportatges les diferents iniciatives de dones que reconverteixen les ciutats androcèntriques en feministes. A continuació, s’informà de la recent creació d’una borsa de 24 projectes per a possibilitar una ciutat feminista. Una proposta recolzada per l’Ajuntament de Barcelona, Barcelona Activa i la Fundació Goteo. Per a concloure, es projectà el vídeo promocional d’Hemisfèria, “ninordnisud” i es donà pas a un torn de preguntes.

En conjunt, fou un esdeveniment on s’ajuntava el parlar de quatre projectes diferents que tenen eixos en comú (feminisme, ciutats) però que quedava trencat, ja que, les dues primeres presentacions semblaven tenir la funció de ser un reclam per al públic i aportar cert marc pràctic i/o teòric a ritme accelerat. I malgrat això, la introducció al projecte periodístic d’Hemisfèria fou molt escassa. Perquè no es va donar gaire informació de la seva planificació estructural, és a dir, fonts de finançament, criteris de selecció de què és notícia i qui hi pot contribuir, en quins formats i tempos treballaran (publicacions regulars o irregulars…). I perquè va ser comunicada principalment a través d’un audiovisual basat en recopilar què volen aportar les persones implicades. Deixant de banda alguns punts de desconnexió, aquest esdeveniment generà un espai que permeté als i les assistents conèixer diferents projectes que van fent possible el feminisme a la nostra ciutat i en altres localitats.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s