Entrevista a Tinta Invisible

Entrevista a Martí Guinovart com a portaveu de Tinta Invisible per Carla Cànovas Puigmartí.

Tinta Invisible és una editorial d’obra gràfica que dóna sentit a un treball de creació. En el seu taller de Barcelona hi trobem activitats relacionades amb “les arts del llibre”: el gravat calcogràfic, l’enquadernació artística, l’estampa digital giclée i el disseny gràfic.

 

18209285_676417155816461_3242812106251428981_o

 

Com neix el projecte de Tinta Invisible?
El projecte neix d’una colla d’amics que sortim, d’arts i oficis i que busquem un espai on treballar junts amb les arts del llibre, amb el gravat, l’enquadernació i el disseny. Érem en Joan Moreno, l’Àngels Arroyo, Francesc Cardenes, Ricard Ibernon i en Martí Guinovart. Els que continuem actualment som l’Àngels, en Ricard i jo (en Martí). I ara fa 10 anys va entrar la Sesé.

Buscant un espai vem trobar aquest local al raval, que 20 anys enrere era relativament econòmic i a més, la situació a la vora del MACBA ens semblava interessant.

Com engega el projecte?
El projecte comença amb una part consolidada que ens mantenia ocupats que és la col·laboració com a gravadors del pintor Josep Guinovart. A l’inici només treballàvem per a ell però a poc a poc vem anar oferint els nostres serveis a altres autors.

Com que al principi no hi havia gaire feina i teníem ganes de crear alguna cosa propia, vem idear les fórmules amb les que encara treballem; de subscripció que són unes col·leccions on una sèrie d’autors realitzen les obres que en formen part. Aquests artistes al principi eren escollits per nosaltres mateixos, però ara ja fa tres col·leccions que comptem amb la figura de comissari que és qui s’encarrega d’això. El que aportem de nou en aquest funcionament per subscripció és el fet d’entendre el subscriptor com a la tercera pota necessària per a tirar endavant el projecte; artistes, taller i subscriptors. La seva contribució econòmica és la que permet realitzar el projecte i per tant la seva figura és bàsica. Vem començar amb 20 subscriptors i ara en tenim uns 50, però aquests no són els mateixos, sinó que han anat canviant al llarg dels anys. Al principi només treballavem amb gravat que era la única tècnica que realitzàvem. Actualment produïm qualsevol tipus de peça que l’autor decideixi generar, si cal deixant-ho en mans d’altres professionals externs al taller en els que confiem per a realitzar les feines amb tècniques que nosaltres no podem dur a terme.

Des del principi tots col·laboràvem en tots els projectes, cadascú aportava la part de la que era professional. És a dir que la voluntat cooperativa existeix des de l’inici, i ara ja fa uns anys que l’apliquem de manera empresarial i som una cooperativa federada.

Hi ha una caiguda del gravat?
Sí, i és una qüestió generacional. Nosaltres treballàvem per una generació arrelada a la tradició analògica. Actualment hi ha una generació d’artistes que està més avesada a produir de manera digital, o a digitalitzar arxius i per tant, concep el resultat com a estampa digital.

Quan i com introduïu les tecnologies d’impressió digital?
Junt amb la caiguda del gravat hi ha un moment en el taller en què es dóna la possibilitat d’un treball continuat d’impressió digital que nosaltres en aquell moment resolíem amb litografia. És aleshores quan aprofitem i incorporem al taller la impressió giclée (un tipus d’impressió per pigment que permet uns resultats de qualitat igual que el gravat) i l’oferim a part del gravat, ja que comencem a percebre que les noves tecnologies porten a nous sistemes d’impressió. Com a taller vem ser dels primers a incorporar aquesta tecnologia a Barcelona, ja que era una tècnica que només s’utilitzava en estudis fotogràfics.

Per què decidiu començar a impartir tallers?
Amb la crisi econòmica, que en el nostre cas comença el 2008, busquem alternatives per compensar la caiguda de feina d’encàrrec. Decidim oferir tallers de gravat que tenen molt d’èxit i donen a conèixer el gravat com a eina artística i també publiciten el taller. Ara estem fent obres per a condicionar l’espai de la manera més òptima per a poder realitzar més tallers.

Com funciona la sala d’exposicions?
La sala l’entenem com a espai on poder exposar feines que ens interessin, des d’amics fins a propostes que rebem d’altra gent. Vem engegar la sala amb l’exposició Spootnic de Joan Fontcuberta, i a partir d’aleshores hi ha un calendari d’exposicions que fluctua més o menys amb una exposició al mes. S’intenta que les exposicions sempre siguin de material gràfic original. Un detall important és que no funcionem com a galeria (només és una sala d’exposicions) i per tant, no intervenim en les vendes que es puguin generar.

En quines fires heu participat?
Com a firaires hem estat a Estampa de Madrid, Arts Libris de Barcelona, a ARCO a Madrid i al ZIC de Bilbao. Hem estat a d’altres a nivell internacional en condició de visitants per veure quines són les tendències actuals en el nostre àmbit. Participar en fires ens sembla una bona eina de remuneració econòmica, però sobretot, també, ho considerem una bona manera de guanyar visibilitat, cosa important perquè la gent ens tingui localitzats.

Quina és la situació actual?
A mesura que el projecte ha anat avançant, el que era més feina d’encàrrec (de treballar per tercers), ha anat cedint espai a que és la feina d’editor. Promoure edicions i defensar la seva comercialització en fires, en exposicions, per internet o la venda directa al taller és el que més fem actualment. La intenció és continuar treballant tant en gravat com en impressió giclée i poder seguir realitzant els nostres projectes en forma de subscripció alhora que d’altres encàrrecs que puguin entrar. I ara també realitzar obres per a condicionar millor el local i poder reemprendre els tallers de cara al setembre.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s