L’arxiu intacte de Vivian Maier

Per Maria Farré

1953, New York, NY
Nova York, 1953

Des del seu elevat punt de vista, casi 1,80m d’alçada, Vivian Maier es va dedicar a observar i registrar la vida quotidiana que l’envoltava a les ciutats de Nova York i Chicago durant la segona meitat del segle XX. Ni i ella ni les seves fotografies van sortir a la llum fins fa pocs anys. Per primera vegada a Barcelona la Fundació Foto Colectania mostra un recull de 80 fotografies tant en blanc i negre com en color juntament amb material de vídeo dins de l’exposició Vivian Maier “In her own hands”. Part del material que es mostra és inèdit, prové de l’arxiu que Maier conservava discretament. Un total de 120.000 negatius dels quals la majoria no havien estat revelats, per tant, tampoc vistos per la pròpia fotògrafa assegura la comissària Anne Morin.

D’entre les fotografies exposades hi ha nombrosos autoretrats, la majoria realitzats a través de superfícies reflectants com poden ser un mirall, un aparador o la mateixa ombra que ella generava.  Normalment apareix amb una expressió seria, a la vegada inquietant i irònica. Es movia per la ciutat realitzant la seva professió principal, de mainadera, però amb la rutina de portar la càmera sempre al damunt per tal de retratar situacions d’interès personal. Ningú s’hagués plantejat en aquell moment la qualitat i el valor actual de les imatges que registrava passant el més desapercebuda possible. Adoptava un posició de voyeur que s’identifica en moltes de les fotografies segons el punt de vista en el que han estat agafades i l’actitud o el moviment de les persones que hi apareixen, que continuen el que estan fent sense prestar atenció a l’enregistrament. Fins i tot, va arribar fotografiar des de la posició del públic a personalitats famoses a l’època com Lena Horne, Audrey Hepburn o Kirk Douglas a l’estrena de la pel•lícula Espartac l’any 1960.

1955
Autoretrat, 1955

Es nota un gran canvi en els retrats intencionats en els que capta l’expressió del subjecte mirant directament a la càmera posant al descobert la part de la societat més desafavorida, tot i que, a diferència d’altres grans fotògrafs americans del segle XX com Diane Arbus, Helen Levitt o Walker Evans no ho utilitzava com a denúncia o mostra pública sinó que ho guardava al seu arxiu personal igual que totes les altres imatges.

Tot i viure amb els recursos justos una herència li va permetre viatjar per diverses ciutats d’arreu del món amb l’objectiu de fer fotografies. Tenia una espècie d’obsessió pel fet d’inmortalitzar però un cop apretat el botó de la càmera s’acabava el recorregut de la imatge, aquesta passava a tenir una consideració material, d’acumulació.

Vivian Maier va néixer a Nova York l’any 1926, els seus pares eren jueus provinents d’Europa que un cop van arribar als Estats Units es van separar. Maier va viure amb la seva mare a casa de Jeanne Bertrand, una coneguda fotògrafa surrealista on hi treballava de serventa. D’aquí es dedueix el seu interès cap a la fotografia, de jove utilitzava una càmera de la seva mare i posteriorment va adquirir una Rolleiflex, amb la que va realitzar gran part de les seves fotografies. Seguint la professió de la seva mare va viure a Chicago durant 40 anys fent de mainadera a nens de famílies adinerades i va morir en l’absoluta pobresa. Al 2007, dos anys abans de la seva mort i quan ja vivia a un centre d’acollida, l’historiador John Maloof va adquirir el seu arxiu de negatius en una subhasta, ja que estava interessant en alguns aspectes del barri de Chicago on Meier havia viscut. Les imatges no van resultar vàlides per la seva investigació però va escanejar alguns negatius per penjar-los al seu blog, a partir d’aquí el fotògraf i cineasta Allan Sekula el va advertir de la qualitat de l’arxiu que tenia entre mans.

A banda de l’exposició a Foto Colectania que restarà oberta fins el 10 de setembre s’ha projectat a la Filmoteca de Catalunya  el documental Finding Vivian Maier¹ dedicat a la vida de la fotògrafa on hi apareixen diversos testimonis que la coneixien únicament per la seva professió de mainadera i molts afirmen que mai l’havien vist fer una sola fotografia.

December 21, 1961. Chicago, IL
Nova York, 1953
VM1977K05745-17-MC
Chicago, 1977

 

 


1.  http://www.filmoteca.cat/web/programacio/cicles/sessions-especials/finding-vivian-maier

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s