Skype amb en Carles G.O’D

per Aine Schecter

Ha costat però hem aconseguit trobar un forat per connectar-nos i fer un skype, en Carles és un home ocupat i hiperactiu, va sempre de bòlit. Il·lustra, entre d’altres coses.

Només començar en Carles m’avisa que va curt de temps, així que anem per feina, començo disparant un parell de preguntes ràpides per trencar el gel i agafar volada.

 

 

 

12234856_924739754247676_6498371247937009004_nQuè tens ara mateix a la taula de treballar?

Ara mateix tenc una guillotina que falta muntar, molts pòsters que falta enrotllar, pens, eines i està el taller encara montant-se.

Podries definir el teu treball amb tres paraules?

Pop, punk i polític

I et podries definir tu també amb tres paraules?

Anarquista, emprenedor i maricón

 

 

 

 

 

La teva obra tracta habitualment imatges provocatives però a la vegada executades d’una manera preciosa i precisa, què és el que t’interessa tant d’aquesta grotesquitat?

Suposo que el tema de sa provocació sempre m’ha agradat molt, no ho sé, lo grotesc i així m’ha agradat sempre, per exemple una de ses meves bíblies gràfica, visual i filosòfica i de tot seria sa pel·lícula Pink Flamingo 1 de’n John Waters que m’encanta, m’encanta aquesta pel·lícula. Lo que m’agrada molt d’aquest rollo enaltiment de sa grotesquitat seria un poc això que en John Waters ja ho diu ell mateix en una entrevista, que na Divine és una gorda sexy saps? Que es vesteix allà tota apretada i que no per ser gorda deixa de ser sexy amb aquesta espècie de falta de decoro, falta de filtres i de remilgamientos, el tema d’aquesta cruesa, supos que sa realitat en si és super grotesca no? I aquesta finura que intentam tots tenir com ocultant-la és un poc una mentida. Això és una conversa per prendren’s un cafè!

Em queda claríssim de seguida que en Carles no necessita ni que li preguntin, enllaça temes amb una facilitat que espanta, li agrada parlar i tot i espès que diu ell, ho té tot tan ben estructurat al cap que escoltar-lo és una delícia. I amb l’accent mallorquí directament t’encisa.

Jo em vaig enamorar del teu treball al meu primer Gutterfest 2 vaig veure unes serigr
afies teves espectaculars. Perquè aquesta tècnica i no una altra?

Per una banda el tema del valor que té una cosa que sigui obra gràfica feta a mà però sbretot també pel procés manual, perquè m’encanta des de prearar es paper, preparar ses tintes, és la tècnica d’estampació més tot terreny que hi ha, no has d’agafar el paper amb pinces ni banyar es paper abans, és el que pots fer amb mitjans més precaris, jo vaig començar a fer serigrafia
en cases okupes i és super versàtil, super accessible.

Agafa una trucada de telèfon -Passa Bernat?- Tenen una conversa super ràpida i penja.   -Com un executiu, així tot el dia-

12295491_924740354247616_7919578568234823690_nAixò, la serigrafia, és un mètode molt barat, amb pocs mitjans pots aconseguir resultats molt acurats tot i que això ja depèn una mica de ses teves aspiracions, és molt punki i dins de s’ambient underground és així el mitjà més accessible, ho pots fer a casa teva, ho pots fer en un cartró, en un paper, i una altra cosa que dic jo sempre, que la serigrafia enganxa, un cop comences a vore el que se pot fer amb les transparències, els colors, les trames, i ara amb els meus alumnes ho veig claríssim, sa meitat d’alumnes que tinc ara a Mallorca estàn a tope fent fanzines i de fet esper que vinguin uns quants al Gutterfest 2 i s’està gestant un festival internacional de fanzines a Mallorca el “Tropicana Dreams”, aquí ho deixo.

 

Una gran característica del teu treball és que és molt detallat acurat, et consideres un tio metòdic?

Si, de fet me n’hi he anat tornant cada cop més amb el dibuix també es veu, sóc super perfeccionista, primer ho faig a llapis, després nosequè, després li poso tot els color amb l’ordinador perquè vull que quedi bé, suposo que és la meva manera de ser, coses que no tries.

Vaig llegir en una altra entrevista vas dir que el teu treball pel circuit de l’Art és massa de còmic i que pel circuit underground és molt artístic.  On encaixes en aquesta dicotomia? Com et mous entre aquests dos móns? Has trobat el teu lloc?

Jo crec que si, on em sento més còmode és en l’ambient underground, en el nivell de l’autogestió de ses coses, no m’interessa trobar un editor, que no vol dir que em tanqui a les coses sobretot a l’hora de subsistir, però al nivell underground és on em sento més còmode perquè també és allà on m’he format i on he descobert, després de passar per la part de l’acadèmia i tenir aquest estigma i aquesta sensació de buidor de que cony puc fer ara que el que jo faig és massa de còmic, trobar-me per exemple sobretot amb els festivals, Crack3, Tenderete4, quan es va començar a fer el Gutterfest2, i després amb el meu colega Pablo a Barcelona que vam començar a fer fanzines i amb el taller petit de serigrafia a ca nostra, després ja l’experiència amb s’es Beehive Collective5 a estats units que allà també em va donar molta energia per fer coses polítiques i radicals que em van fer veure que tenia sentit fer aquestes coses, i també amb Le Dernier Cri6 a Marsella i veure com una persona com en Paquito que s’ha dedicat des de fa vint anys a fer fanzines a un preu relativament assequible i d’artistes que no volia editar ningú i amb una actitud així molt punk i li ha permès muntar el que ha muntat i realment es guanya sa vida amb això i mantenint-se fidel a les idees que ja tenia al principi. Ell no vol entrar al marc de l’art més elitista i suposo que jo una mica absorbint coses d’un lloc i un altre he anat trobant més o menys el meu lloc, ara estic muntant un taller aqui a Mallorca, a un centre cultural independent que es diu Casa Planas 7 i la idea és que sigui també un taller accessible a més gent i que no sigui només meu. 12418957_448199912053593_8963223299296156312_o.jpg

Tot i així encara segueixo demanant beques i coses així ara per exemple m’han donat una residèencia per anar a Londres a una escola pija i també ho celebro i ho vull aprofitar però també vull seguir fent coses com el Projecte Úter8 que son amb una intencionalitat més política i social i seguir fent ses meves coses i seguir en s’ambient underground. Per exemple entrar en una galeria si que no ho vull fer perquè ja implica que els teus preus han d’adaptar-se als preus del mercat i tu ja no pots vendre a altres llocs barato, jo el que vull mantenir és la llibertat i aquesta frescor d’aquest ambient més desenfadat.

I parlant de l’ambient més lliure, com creus que està el panorama a Espanya, gaudeix d’una bona salut? I en comparació a la resta de llocs on has pogut palpar la realitat de la publicació underground?

Jo crec que si, molta, crec que espanya és dels llocs que més està molant ara mateix, hi ha el Tenderete que ja duu un munt d’anys, el Gutterfest que aquest any ja en fa quatre, i també veient aqui a Mallorca que la gent està engrescada i vol montar un festival… de fet aqui ja hi ha un festival el Sobrassada de peix de Manacor que hi ve gent del Gutter, en Pablo Taladro 9, en Marc Torizes 10, en Jorge Parras 11 i també ve Naufraguito 12 a fer una presentació i per l’estat espanyol tampoc m’he mogut tant però he estat a Badajoz, Valencia, Barcelona, sé que a Madrid es fan coses el Grapa13 però si que es veritat que a França per exemple ja fa milions d’anys que fan coses d’aquestes i tot molt mes professionals, també és una realitat diferent perquè allà es fan els fanzines als tallers de les universitats super currades i la majoria de festivals solen estar subvencionats cosa que no és millor ni pitjor simplement és la realitat d’aquell país. Ara s’estat espanyol està molant perquè hi ha una escena bastant vibrant sa cosa està com més nova que a altres llocs. Així com a França ja els col·lectius es conèixen des de fa molt de temps… Itàlia també està molt guai, ells tenen un rotllo tirant així més al còmic, còmic. Però penso que ara mateix l’estat espanyol està molt ben posicionat.

11053710_443509899189261_225023465062691756_o

Abans has anomenat el Projecte Úter 8, ens en podries fer cinc cèntims?

És un projecte col·lectiu que està basat en la metodologia d’es Beehive Collective 5 que seguint la tradició moralista i sud-americana es documenten amb històries contades en primera persona de gent que estan patint un problema gran normalment relacionat amb la globalització i el neoliberalisme i primer fan un recull d’històries llavors les transformen en dibuixos i els imprimeixen en unes teles enormes que els hi diuen murals portàtils amb les que fan gires racontant aquestes històries i convertint aquests dibuixos en eines interactives per xerrar de temes d’importància social i complexos d’entendre. Jo després d’estar amb es Beehive Collective una temporada vaig voler començar un projecte similar a l’estat espanyol i va sortir es Projecte Úter i en aquella temporada es va posar en marxa la llei Gallardón i hi havia moltes protestes. Partint del tema de l’abortament parlavem de patriarcat, capitalisme, caça de bruixes a l’edat mitjana, de vida de sexualitat, moltes coses.

Doncs acabem aquí Carles, no et vull robar més temps, moltíssimes gràcies per fer-me un forat per aquesta entrevista!

Ens veiem al Gutter!

 

 

Bibliografia i webgrafia

0. Carles Garcia O’Dowd. http://carlesgarciaod.blogspot.com.es

  1. WATERS, John. Pink Flamingos [DVD]. 1972.
  2. Gutterfest #4. http://gutterfest.tumblr.com
  3. Crack! fumetti dirompenti. http://crack2015.fortepressa.net
  4. Tenderete 12. http://tenderetefestival.tumblr.com
  5. Beehive Design Collective. http://beehivecollective.org
  6. Le Dernier Cri. http://www.lederniercri.org/catalog.html
  7. Casa Planas. http://www.centreculturalcasaplanas.org
  8. Projecte Úter. https://projecteuter.wordpress.com
  9. Pablo Taladro. http://pablotaladro.blogspot.com.es
  10. Marc Torizes. http://marctorices.blogspot.com.es
  11. Jorge Parras. http://cargocollective.com/jorgeparras/
  12. El Naufraguito. http://www.elnaufraguito.com
  13. Grapa 10. https://www.facebook.com/grapa10/

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s