Barcelovers d’alta costura

La ciutat catalana com un decorat polivalent amb cabuda per a tothom però amb accés per uns elegits

La creativitat es cultiva, no s’inspira com la cocaïna

Per Guillem Portell

BCN Inspira
Logotip de la campanya ‘Barcelona Inspira’

Des de sempre Barcelona ha estat una ciutat de referència per la seva Mediterràniament posició, ha estat impulsada com un mercat molt potent. No cal dir que des del Cobi ’92, s’ha estereotipat la marca Barcelona en tots els àmbits que es podia incidir. La sobreexplotació de la metròpoli com a destí turístic i comercial, ajudat per el desenvolupament d’enormes infraestructures per estar connectadíssims amb la resta d’Europa, ha fet que aquesta competeixi per ser una de les ciutats més innovadores, més atractives per a qualsevol tipus de consumidor, fent així amb el pas dels anys una necessitat de remodelació constant tant física com cultural de la majoria de barris, ja que aquesta ’afronta amb creativitat els reptes del present i del futur’ propiciant així l’astúcia de la creativitat per atreure nous mercats tot incloent-hi el prestigi dels grans mestres i la història que té de per si Barcino.

La campanya publicitària Barcelona una capital que inspira, duta a terme per l’Ajuntament de Barcelona, on es mostra aquesta ciutat tan inspiradora funciona com una marca que s’apropia del seu prestigi per fer l’ullet a nous creadors que emprenguin un viatge empresarial dins la ciutat, per que alhora, aquests atreguin un nou tipus de clientela al mateix que temps necessiten de les infraestructures ja creades i projectades per al seu oci i  que se’ls ofereix com a turistes; o és més una idea d’atreure un nou tipus de públic per l’escena Barcelona.

Fins a quin punt els emprenedors poden aprofitar el sistema d’ajudes i recursos per a ’joves emprenedors’ sense caure en un fugaç canvi d’imatge per alguns locals dels barris més punters; més punters, en termes de moviment econòmic i social?

Però no, aquesta campanya, ben absorbida per l’espectador i que bé la coneix, apunta per uns emprenedors grans, potents i amb suficient capital com per poder-se instaurar en el nou districte de la innovació, amb noves propostes tecnològiques com estan fent algunes grans empreses que s’estan apoderant de les comunicacions i les xarxes interurbanes de la ciutat per tastar els seus productes; nous barcelovers amb projecció internacional i amb un punt d’identitat nacional; però, potser ens hauríem de preguntar fins a quin punt aquestes empreses estan incloses entre els edificis de servei al ciutadà i dins la pròpia campanya.

Amb els seus eslògans dedicats a la creativitat, la innovació, la recerca i el coneixement, i venent una imatge d’alta qualitat de vida; s’està apostant per una creativitat fundada amb capital privat, on la majoria  de propostes emanen al culte del lleure, a la cultura com a producte, al disseny com objecte de col·leccionista, i a una dieta mediterrània internacionalment consolidada. La posada en escena de les quantioses fàbriques de creació donen peu a una gestió pública d’espais en desús reforçant la imatge industrial com a creadora d’idees. La firma de molts negocis va lligada amb l’oci que la ciutat ofereix, amb els desmesurats congressos, festivals, fires, etc, que s’hi produeixen amb els seus passes vip i amb entrada en un cercle viciós d’alta qualitat de vida allunyada de moltes realitats que no tenen oportunitat d’accedir a aquests cercles.

Se’ns ofereix Barcelona com un espectacle en constant moviment, regeneratiu, potent, on les activitats mai s’acaben i tots formem part d’aquest decorat molt ben dissenyat i planificat per que tothom hi tingui quelcom on distreure’s per tal de fer-se un lloc en la competitivitat del mercat; produït, juntament, amb la continua importació i exportació d’agents de tots els àmbits.

Barcelona inspira, sí; però veta el producte de la inspiració si aquest no és d’afinitat al productor de l’aire inspirat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s